Toekomstbestendige nieuwe bedrijfshal Spits Alkmaar

  • Specialisatie
  • Branche
  • Opdrachtgever
  • Inbraaksignalering, Brandmeldinstallatie, Cameraobservatie systeem, Toegangscontrolesysteem
  • Industrie
  • Spits Alkmaar

Toekomstbestendige nieuwe bedrijfshal
Spits Alkmaar

Na twee jaar zorgvuldige voorbereiding en een korte bouwperiode van negen maanden werd maar liefst ruim 6000 vierkante meter aan het bestaande gebouw toegevoegd van Spits Alkmaar. Bouwpartner Klaver Giant Groep was verantwoordelijk voor de elektrotechnische en werktuigbouwkundige voorzieningen: van professioneel advies tot en met de installatie.

Als onderdeel van Klaver Giant Groep hebben wij voor Spits alle beveiligingsinstallaties vervangen in de bestaande bouw en uitgebreid/ nieuw aangelegd naar de nieuwbouw. De gerealiseerde installaties zijn een inbraaksignalering systeem, brandmeldinstallatie, cameraobservatie systeem en een toegangscontrolesysteem. Alle installaties voldoen aan de huidige regelgeving en normen.

De uitbreiding van de bestaande bouw aan de Diamantweg in Alkmaar tot een nieuwe bedrijfshal van 7600 m2 duurde precies negen maanden. “De bouwperiode was een heuse bevalling, maar we zijn enorm blij met het resultaat”, lacht Chris Sindhunata, directeur van SPITS Alkmaar B.V. In januari 2021 verhuisden de productieruimten en kantoren naar de nieuwbouw, werden de vergaderfaciliteiten vergroot, kwam er een multifunctioneel auditorium en werd een stilteruimte ingericht. In de nieuwe cleanroom van 1000 m2 wordt volgens de hoogste productienormen de MediRol geproduceerd. Chris: “SPITS is gespecialiseerd in het leveren van geautomatiseerd ingepakte geneesmiddelen aan apotheken en zorginstellingen. We leveren rechtstreeks aan meer dan 120 apotheken en zorginstellingen in Nederland en voorzien onder andere wekelijks 50.000 patiënten van MediRollen. Met de MediRol verzorgen wij medicijnuitgifte op maat. De rollen zijn op volgorde van innemen en per innamemoment aan elkaar gekoppeld. Hierdoor is goed te controleren of de medicijnen zijn ingenomen”.

SPITS is als deskundige organisatie verantwoordelijk voor het totale logistieke proces van bestelde medicatie. “Alles is bij ons gericht op de kwaliteit van leven en medicatieveiligheid van de patiënt”, zegt Chris. Zijn keuze voor bouwpartners werd dan ook niet alleen bepaald door prijs en kwaliteit, maar ook door professionaliteit, betrouwbaarheid en oplossingsgerichtheid. Chris: “Als ondernemer begeleid ik één, hooguit twee keer in mijn carrière een dergelijke verbouwing. Dus heb je professionele bouwpartners nodig. Hoe zorgvuldig het traject ook is voorbereid, er doen zich altijd onvoorzienbare omstandigheden voor. Dan komt het erop aan of de leden uit het bouwteam oplossingsgericht zijn. Wij kunnen ons niet permitteren dat de productie stil komt te liggen. Dat zou betekenen dat duizenden patiënten hun medicijnen niet krijgen. Dus dat is kritisch.”

Het ontwerp van de uitbreiding is van de hand van Orbit Architecten, Heddes Bouw & Ontwikkeling was hoofdaannemer en Klaver Giant Groep kreeg de opdracht voor de elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties. Klaver Giant Groep plaatste zonnepanelen op het dak, bracht een warmtepompinstallatie aan, plaatste vijftien laadpalen voor de elektrische bedrijfsauto’s en legde de domotica aan voor de klimaatbeheersing, beveiliging en verlichtingssturing.

Meer referenties

Toegangscontrolesysteem Koninklijk Theater Carré

  • Specialisatie
  • Branche
  • Opdrachtgever
  • Toegangscontrolesysteem
  • Recreatie
  • Koninklijk Theater Carré

Toegangscontrolesysteem
Koninklijk Theater Carré

Koninklijk Theater Carré is al 132 jaar hét theater van Nederland. Naast het beroemde Wereldkerstcircus heeft Carré nog veel meer te bieden. Van cabaret tot concerten en van toneel tot musicals. Carré is door de jaren heen uitgegroeid tot een groot gebouw met veel verschillende ruimtes. Maar niet iedereen heeft toegang nodig tot alle ruimtes. Alle medewerkers moesten zich intekenen bij de portier voordat zij het gebouw in gingen en na werktijd moesten zij zich weer uittekenen als ze naar buiten gingen. Dit leverde veel extra administratie op. Ook was het overzicht vaak kwijt, zo was het lastig om te zien wie er in het gebouw waren en wie niet. Omdat er veel inloop en uitloop is in de panden was het een grote wens om beter te kunnen reguleren wie er toegang had, tot welke ruimtes. Tijdens sommige producties in Carré zijn er tot wel 300 man aan productie in het gebouw.

“We wilden het overzicht houden en weten wie er in het pand aanwezig is geweest.”

Hans Petter, Technical manager Carré

,,Het was dan ook een uitdaging om de mensen de juiste sleutels en toegang te verlenen, omdat zij per productie en functie, verschillende toegangen moesten hebben tot de ruimtes,” aldus Hans.

Vanwege de diverse ruimtes waren er dus ook altijd veel verschillende sleutels in omloop. Een van de problemen was dat het op een gegeven moment niet meer duidelijk was welke sleutel voor welke deur bestemd was. Ook werden er onderling steeds meer sleutels uitgewisseld waardoor veel verschillende mensen in het bezit kwamen van een sleutel. De veiligheid kon hierdoor niet meer gewaarborgd worden en er was niet inzichtelijk wie welke ruimte betreden heeft. Een SALTO toegangscontrolesysteem bied hiervoor een uitkomst.

DE OPLOSSING
Het belangrijkste doel was om overzicht te krijgen en van de grote bos sleutels af te zijn. Dankzij SALTO Systems is dit nu mogelijk. Zo zijn er verschillende groepen aangemaakt, bijvoorbeeld voor de bezoekers en productie. Daarnaast is er nog extern gebouwbeheer en extern toneeltechniek bijgekomen.

Er stond al langere tijd een verbouwing op de planning, maar door corona moest Carré op slot. De verbouwing is er daardoor iets anders uit komen te zien. Het achterste gebouw heeft een kleine renovatie gehad, waardoor het een luxere uitstraling krijgt die beter bij de rest van het gebouw past. Ook zijn de kleedkamers verbouwd en hierdoor zijn de sloten overal aangepast.

De kleedkamers staan nu los van andere ruimtes en de veiligheid is nu nog groter. Er zijn verschillende groepen aangemaakt waardoor er nu goed gereguleerd kan worden wie, waar toegang tot heeft. Zo zijn bepaalde ruimtes toegankelijk voor iedereen, maar kunnen er ook ruimtes voor een selectieve groep beschikbaar worden gemaakt.

Ook de veiligheid van de mensen en hun bezittingen binnen in Carré is op deze manier meer gewaarborgd.

TOEKOMSTPLANNEN
Fase 1 is nu uitgevoerd naar alle tevredenheid, maar er zijn nog verschillende stappen te maken. In fase 2 kan er nog een stap verder gegaan worden. Zo zouden we het systeem kunnen koppelen aan de brandmeldinstallatie. In het geval van een calamiteit kan er dan een lijst mee naar buiten worden genomen en is het direct inzichtelijk voor iedereen wie er in het pand is en wie niet.

Ook is er nog een wens om het in en uitklokken van de gemaakte uren van de horecamedewerkers beter in kaart te brengen. En Carré wil in de toekomst de bezoekerspassen personaliseren. Tevens zullen er keycords gemaakt worden zodat bezoekers beter zichtbaar zijn. Omdat zij het pasje met een keycord in het zicht dragen kan je goed zien wie er op bezoek zijn en wie niet.

Voordelen

  • Overzicht wie er in het gebouw is
  • Veiligheid kan beter gewaarborgd worden
  • Minder sleutels in omloop
  • Efficiënter werkproces

Meer referenties

Totaaloplossing beveiliging voor Schipper Kozijnen

  • Specialisatie
  • Branche
  • Opdrachtgever
  • Totaaloplossing beveiligingsinstallatie
  • Industrie
  • Schipper Kozijnen

Totaaloplossing beveiligingsinstallaties
Schipper Kozijnen

Schipper Kozijnen is al jarenlang een trouwe klant van Klaver Giant Groep.
Het familiebedrijf behoort tot de grootste kozijnenleveranciers van Nederland en groeit nog steeds hard door.

Met de nieuwbouw van ruim 4.000m² distributiecentrum verdubbelen zij daarom de fabrieksgrootte, zodat het productieproces verder geautomatiseerd kan worden met nieuwe technieken. Tevens wordt er 1.400m² kantoorruimte gerealiseerd voor het door groei toenemende personeel.

Het ontwerpen, adviseren en realiseren van de complete klimaatinstallaties en elektrotechnische installaties heeft Schipper Kozijnen in bouwteam aan de Klaver Giant Groep toevertrouwd.

Wij hebben het bestaande beveiligingssysteem vervangen in combinatie met een uitbreiding in de nieuwbouw. Het betreft een totaaloplossing waarbij we de brandmeld-/ ontruimingsintalltie, cctv, toegangscontrolesysteem en inbraakinstallatie gerealiseerd hebben.

We zijn trots op onze mooie bijdrage aan dit project!

Meer referenties

Beveiligingsinstallaties Espeq

  • Specialisatie
  • Branche
  • Opdrachtgever
  • Toegangscontrole, inbraaksignalering, brandmeldinstallatie, cameraobservatie
  • Onderwijs
  • Espeq

Totaaloplossing voor een
veilige werk- en leeromgeving

Voor ESPEQ in Heerhugowaard mogen wij al jaren de beveiligingsinstallaties realiseren. Wat begonnen is met het vervangen van het inbraaksignalering systeem en toegangscontrole systeem is inmiddels uitgebreid met een camera observatiesysteem en een brandmeldinstallatie. Door de jaren heen zijn de systemen ook weer verouderd en zorgen wij met de vervanging ervoor dat de installaties weer voldoen aan de huidige eisen en normen. Wij bieden hier een totaaloplossing voor een veilige werk- en leeromgeving.

ESPEQ is opgezet door een groot aantal bedrijven uit de bouw- en houtsector met als doel structureel te voorzien in vakgeschoold personeel, bijscholing in nieuwe technieken/ werkmethoden of trainingen op het gebied van communicatie en ergonomie.

Inmiddels wordt de organisatie door bijna 700 bedrijven uit de bouw-, hout,- , metsel-, schilder-, stukadoors- en tegelzetbranche in Noord-Holland gedragen. En omvat de organisatie ruim 500 jonge werknemers die onder begeleiding van de 35 stafmedewerkers uiteen gezonden worden naar de diverse lidbedrijven voor het volgen van hun praktijkgerichte MBO opleiding.

Meer referenties

Toegangscontrolesysteem Student Experience

  • Specialisatie
  • Branche
  • Opdrachtgever
  • Omvang
  • Toegangscontrole
  • huisvesting
  • Student Experience
  • 600 gebruikers

Toegangscontrolesysteem
Student Experience

In opdracht van Student Experience hebben wij een toegangscontrole systeem gerealiseerd van het fabricaat SALTO op de locatie Minervahaven in Amsterdam.

Student Experience biedt huisvesting aan studenten. Alle locaties bieden een groot aantal faciliteiten waarbij zij aan bijna alle wensen van de bewoners voldoen. De bewoners hebben de beschikking over een eigen appartement met hotelfaciliteiten maar kunnen er ook voor kiezen gebruik te maken van de faciliteiten om te studeren, sporten, ontspannen of te werken.

Student Experience beschikt over vier locaties in Amsterdam. Voor de meest recente locatie, locatie Minervahaven hebben wij een SALTO toegangscontrole systeem gerealiseerd. Dit is de eerste vestiging waar gebruik wordt gemaakt van het SALTO toegangscontrole systeem. Het systeem omvat 600 studentenkamers en enkele algemene ruimtes. Het systeem wordt zodanig opgebouwd dat er in de toekomst gemakkelijk kan worden uitgebreid naar de overige locaties.

Meer referenties

Toegangscontrolesysteem WilgaerdenLeekerweideGroep

  • Specialisatie
  • Branche
  • Opdrachtgever
  • Toegangscontrolesysteem
  • Zorg
  • WilgaerdenLeekerweideGroep

Toegangscontrolesysteem
WilgaerdenLeekerweideGroep

Een veilige en beheerbare omgeving voor bewoners en medewerkers van WilgaerdenLeekerweideGroep

WilgaerdenLeekerweideGroep is een zorgorganisatie met meerdere vestigingen. Comfortabel en plezierig ouder worden, ook als het (tijdelijk) op eigen kracht niet meer gaat. Met uitstekende ouderenzorg een belangrijke bijdrage leveren aan het welzijn van ouderen in West-Friesland. Waar mogelijk in hun eigen vertrouwde omgeving, maar als dat niet meer lukt in een nieuw thuis­ op een van de locaties van WilgaerdenLeekerweideGroep.

Voor een organisatie met zo’n groot en flexibel personeelsbestand is het belangrijk om de toegangscontrole op orde te hebben. Niet alleen voor de bewegingsvrijheid en veiligheid van de bewoners en familieleden maar ook voor de medewerkers. Bij een toegangscontrole systeem zijn er geen mechanische sleutels meer nodig in het dagelijkse gebruik. Groot voordeel is dat er lage kosten zijn bij verlies van een tag. Verloren sleutels kunnen in de software gemakkelijk worden gedeactiveerd. Door een koppeling met het HRM systeem worden personeelsleden bij in- en uitdiensttreding direct toegevoegd of verwijderd hiermee wordt “vervuiling” van de software tegen gegaan.

De keytag wordt momenteel naast het openen van de deuren ook gebruikt voor het printen van bestanden op de diverse locaties. Hiermee is de privacy gevoelige informatie van documenten gewaarborgd. Ook worden bijvoorbeeld auto’s ontgrendeld en koffiezetapparaten bediend met de SALTO keytag.

Peter van Velzen, WilgaerdenLeekerweideGroep: Door de groeiende vraag naar thuiszorg en toename in flexibel inzetbaar personeel, zie ik in de toekomst veel mogelijkheden op het gebied van toegangscontrole in de thuiszorg.

Meer referenties

Uitbreiding beveiligingsinstallaties nieuwbouw Pall Medistad

  • Specialisatie
  • Branche
  • Opdrachtgever
  • Brandmeldinstallatie, Toegangscontrolesysteem, Cameraobservatiesysteem
  • Utiliteit
  • Pall Medistad

Uitbreiding beveiligingsinstallaties nieuwbouw
Pall Medistad

Pall Medistad maakt als leverancier van benodigdheden voor productie van medicijnen voor de farmaceutische industrie al jaren een groei door. Die groei heeft zich ook zeker afgelopen jaar sterk doorgezet door COVID-19. De oplevering van vernieuwde huisvesting komt daarmee als geroepen.

De ruim 3.500 m2 nieuwbouw biedt extra opslag- en kantoorruimte. Bovendien geeft het Pall de mogelijkheid om de cleanroom en productie te vergroten. Klaver Giant Groep heeft als installateur de elektrotechnische installaties gerealiseerd. We hebben met veel plezier bijgedragen aan deze uitbreiding, en zullen ook in de toekomst als klantgerichte totaalleverancier voor Pall Medistad klaarstaan. Komend jaar zullen wij namelijk zowel de elektrotechnische als werktuigbouwkundige installaties onderhouden.

Als onderdeel van Klaver Giant Groep hebben wij voor het nieuwbouwgedeelte een nieuwe brandmeldinstallatie gerealiseerd met volledige bewaking. Deze is gekoppeld aan de brandmeldinstallatie van de bestaande bouw, welke we gaan vervangen. Zo kunnen beide centrales in een netwerk aan elkaar worden gekoppeld en functioneren als één systeem. Tijdens dit project gaan we ook de Siemens Cloud (beheer en service op afstand) realiseren.

Daarnaast hebben we in de bestaande- en nieuwbouw het inbraaksignalering systeem volledig vervangen. Naast bewegingsdetectie zijn alle ramen en deuren in de buitenschil voorzien van openstand detectie. Hierbij hebben we ook een visualisatie gerealiseerd. Hierdoor kunnen medewerkers van Pall Medistad op afstand de status van het systeem uitlezen middels een plattegrond met icoontjes.

Het bestaande IDIS camera observatie systeem is uitgebreid met 8 camera’s, voor overzicht in de hal en het parkeerterrein (360 graden camera’s).

En het bestaande SALTO toegangscontrole systeem hebben we uitgebreid 5 deurbeslagen en 4 wandlezers voor toegang tot het pand. Voor de koppeling met de bestaande bouw hebben wij het SALTO Event-alarm & meldingen pakket toegepast.

Al met al een mooie totaaloplossing voor een veilige werkomgeving voor Pall Medistad!

Meer referenties

Toegangscontrolesysteem Beverwijkse Bazaar

  • Specialisatie
  • Branche
  • Opdrachtgever
  • Omvang
  • Toegangscontrole, inbraaksignalering
  • Recreatie
  • Beverwijkse Bazaar
  • 130 gebruikers

Grip op de toegangsstromen met
SALTO toegangscontrolesysteem

Al 35 jaar is De Beverwijkse Bazaar de leukste en grootste overdekte weekendmarkt: een bijzonder dagje uit! De centraal gelegen boulevard leidt de bezoeker langs de verschillende hallen waar de ondernemers vanuit winkels of kramen de producten aanbieden. De Bazaar trekt elk weekend 40.000 bezoekers.

Om al deze bezoekers een goede beleving te geven en alles in goede banen te leiden bezit de Beverwijkse Bazaar vele hallen en kantoren met uiteenlopende gebruikers.

Hulshof: “Met een groot aantal gebruikers en sleutels in de omloop, raakt er wel eens een sleutel kwijt. Het is niet haalbaar om alle sloten vervolgens te gaan vervangen. Wanneer een gebruiker nu een pas verliest, kunnen we de pas direct online blokkeren. We creëren hiermee een veel veiligere omgeving met overzicht op de toegangsstromen.”

Uitbreiding op beveiligingsinstallaties
Giant Security is inmiddels al geruime tijd partner op gebied van beveiligingsinstallaties van De Beverwijkse Bazaar. Hulshof: ‘Na de alarminstallatie, is er ook gekozen voor een toegangscontrole systeem via Giant Security. Inmiddels is deze naar alle tevredenheid vlekkeloos geïmplementeerd.’

SALTO
Na inventarisatie met de klant hebben wij ervoor gekozen om een SALTO toegangscontrole systeem aan te bieden op basis van het SALTO Virtual Network (SVN). Dat betekent dat een combinatie wordt geboden tussen strategisch geplaatste online wandlezers en offline deurbeslagen. Door het toepassen van offline deurbeslagen bespaart de Bazaar aanzienlijk kosten voor het aanbrengen van kostbare databekabeling.

Inmiddels hebben wij verspreid over het gehele terrein het SALTO toegangscontrolesysteem geïnstalleerd en maakt een groot deel van de huurders en personeel van De Beverwijkse Bazaar gebruik van het systeem. Toegangscontrole is voor de Bazaar geen bijzaak. Met een groot aantal hallen en kantoren is toegangscontrole een hele uitdaging. Daarnaast hebben de vele gebruikers verschillende rechten. Er bevinden zich over het terrein verschillende soorten deuren, bijvoorbeeld oude stalen deuren. Voor iedere type deur is er een oplossing op maat.

“Gelukkig beschikken we nu over een flexibel en betrouwbaar systeem. Iedere kaart of tag is individueel, dus per persoon, te programmeren”, vertelt Hulshof. In totaal zijn er circa 50 sloten geplaatst met meer dan 130 gebruikers die toegang hebben tot de kantoren en hallen. Een veilige en gebruiksvriendelijke omgeving voor gebruik en voor het beheer.

Meer referenties

Onderhoudscontract SALTO toegangscontrolesysteem voor Omring

  • Specialisatie
  • Branche
  • Opdrachtgever
  • Toegangscontrole
  • Zorg
  • Omring

Serviceovereenkomst
SALTO toegangscontrole systeem Omring

De Omring heeft al meer dan honderd jaar ervaring in de zorg in regio West-Friesland, de kop van Noord-Holland en op Texel. Van verzorging tot gespecialiseerde verpleging. Van behandeling tot revalidatie. Zowel aan huis of in één van de 25 woonzorglocaties. Samen met de klant zorgen ze dat zij altijd in de buurt zijn op het moment dat goede zorg en ondersteuning nodig is.

SALTO
Omring koos in 2011 voor een toegangscontrolesysteem van SALTO. De offline beslagen op basis van een virtueel netwerk zijn op de locaties toegepast. Het systeem is flexibel en door middel van een relatief lage investering, gemakkelijk uit te breiden. Na 6 jaar is Omring op zoek gegaan naar een leverancier die de gewenste service kan leveren.

Belangrijk voor Omring is het adequaat handelen bij het weigeren van het systeem waarbij mensen niet opgesloten kunnen komen te zitten in hun woonruimte.  De monteurs van Giant Security zijn opgeleid en kundig en staan voor Omring klaar ook wanneer er uitbreidingen van het sluitsysteem benodigd zijn.

Samenwerking
Giant Security onderscheidde zich in het selectie traject door o.a. de lokale bedrijfsvoering, ervaring in zorg, veel kennis over SALTO systemen en de 24/7 storingsdienst.
Mensink: “In onze samenwerking ervaren we Giant Security als een zorgvuldige en prettige partner, met kennis van zaken, die met ons meedenkt en ons goed ontzorgt. Onder meer op het gebied van de storingsdienst.”

Mensink: “Kortom, wij zijn erg tevreden over het fabricaat SALTO en de leverancier Giant Security. En bevelen Giant Security dan ook zeker aan!”

Meer referenties

Zorgbalans SALTO toegangscontrolesysteem

  • Specialisatie
  • Branche
  • Opdrachtgever
  • Omvang
  • Toegangscontrole
  • Zorg
  • Zorgbalans
  • Ruim 1500 sloten

Optimale bewegingsvrijheid voor medewerkers en cliënten met SALTO toegangscontrolesystemen

Zorgbalans wil dat mensen met een zorgbehoefte zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven, thuis of op een woonzorglocaties. Om de veiligheid van cliënten op de locaties te waarborgen en ze toch veel bewegingsvrijheid te bieden, vernieuwde Zorgbalans de toegangscontrolesystemen. In nauwe samenwerking met Zorgbalans ontwierp en installeerde Giant Security, specialist in elektronische beveiliging, sloten en beheersoftware van marktleider SALTO.

De medewerkers van Zorgbalans werken vanuit verschillende locaties in Kennemerland; van een klein thuiszorgkantoor tot woonzorglocaties met honderden bewoners. Frank Boonzaaijer, verantwoordelijk voor vastgoed, FMIS en domotica bij Zorgbalans, legt uit: “We gebruikten verschillende toegangscontrolesystemen. Een deel was verouderd, waardoor er geen updates meer uitkwamen. Op andere locaties, zoals in De Houttuinen in Haarlem, gebruikten we nog traditionele dopsleutels. Gebruik van deze sleutels kost best veel kracht en in sommige gevallen leidde dit zelfs tot RSI-klachten. Zorgmedewerkers moeten namelijk de hele dag verschillende deuren openen om in de kamer van een cliënt te komen.”

Zorg blijven innoveren
Zorgbalans wil bewoners een thuisgevoel bieden en daar horen minimale beperkingen bij volgens Boonzaaijer. “Mensen die om medische redenen niet meer zelfstandig kunnen wonen, laten we toch zoveel mogelijk participeren. Daarom hebben we een eigen winkel en koken onze bewoners gezamenlijk. We blijven op dat vlak innoveren, bijvoorbeeld met een strandkamer waar mensen zich op een tropisch strand wanen, inclusief een warme zon, een zandstrand en bijbehorende geluiden. Verder zorgen we met domotica dat mensen op een prettige en huiselijke manier verzekerd zijn van persoonlijke zorg.”

Gegevens altijd up-to-date
Het toegangscontrolesysteem moet deze visie ondersteunen. In een Programma van Eisen zijn de belangrijkste voorwaarden vastgelegd. Boonzaaijer: “We wilden een centraal systeem voor alle locaties met een heldere rechtenstructuur en eenvoudig beheer. Ook een directe koppeling met ons HR-systeem was een eis. Dan weten we namelijk zeker dat de gebruikersgegevens up-to-date zijn. Een andere eis was gebruiksgemak. Om dat te borgen hebben we verschillende gebruikersgroepen, zoals ICT, vastgoed en zorgmedewerkers bij de selectie betrokken.”

Echte 24/7 service
Aan de hand van deze eisen heeft Zorgbalans een aantal leveranciers uitgenodigd om een voorstel te doen. De keuze viel op Giant Security. “Hun aanbod onderscheidde zich door een goede combinatie van kennis, ervaring en een scherpe prijs. Het was duidelijk dat ze de uitdagingen van de zorgsector kennen en voldoende expertise hebben om de SALTO sloten en software efficiënt uit te rollen over onze twaalf locaties. Extra voordeel was dat ze de belofte van 24/7 service echt kunnen waarmaken omdat ze in onze regio gevestigd zijn. Bovendien snapt Giant Security als beveiligingsbedrijf dat snelle actie bij incidenten noodzakelijk is. We houden bijvoorbeeld een klein magazijn met reserveonderdelen aan, om incidenten snel op te lossen.”

Goede voorbereiding is cruciaal
Voor de gefaseerde uitrol van ruim 1.500 sloten bij Zorgbalans maakte Giant Security een gedegen plan van aanpak. “We hebben inmiddels tien van de twaalf locaties uitgerold en die projecten zijn goed verlopen. De uitrol omvatte meer dan het vervangen en installeren van de sloten. Op veel plekken moest ook de bekabeling vernieuwd worden. De experts van Giant Security hebben ons in het gehele proces bij de hand genomen, geadviseerd en ondersteund. Daarbij is een goede voorbereiding cruciaal. Het is niet de bedoeling dat de dagelijkse zorg verstoord wordt en dat is gelukt.”

Soepele uitrol
Naast de fysieke installatie ondersteunde Giant Security Zorgbalans met het inrichten van het systeem. “De support was compleet. Hun experts hielpen bij het opstellen van de verschillende gebruikersgroepen. Deze variëren van zorgmedewerkers, patiënten en familie tot overkoepelende groepen, zoals artsen, ICT-medewerkers of facilitaire mensen. Bovendien leverde Giant Security de software voorgeprogrammeerd af en hielpen ze bij de uitgifte van sleutels. Dat kunnen we nu zelfstandig. Verder werden er trainingen gegeven om het systeem goed te doorgronden. Omdat we per locatie uitrolden, konden collega’s elkaar ook helpen. Door vooraf goed na te denken over de inrichting, is alles soepel verlopen.”

Altijd overzicht
Het voordeel van een centraal toegangscontrolesysteem is dat het beheer eenvoudig is. Boonzaaijer legt uit. “We kwamen uit een situatie met standalone systemen. Dat is nu voorbij. Als iemand in dienst komt, wordt hij of zij automatisch aan een groep gekoppeld met de juiste toegangsrechten. En als iemand vertrekt wordt de sleutel geblokkeerd. Om het systeem zo schoon mogelijk te houden, willen we geen uitzonderingen.” Voor de huismeesters biedt een volledig elektronisch systeem veel voordelen. “Na een training kon iedereen snel aan de slag met het nieuwe systeem. In de praktijk werkt het systeem goed. Huismeesters programmeren sleutels via de pc. Daarnaast hebben ze altijd overzicht.”

Blijven innoveren
De keuze voor Giant Security en SALTO is voor Zorgbalans ook een keuze voor de toekomst. “SALTO is eenvoudig aan andere systemen te koppelen. Daardoor weten we zeker we dat altijd kunnen blijven uitbreiden en klaar zijn voor nieuwe ontwikkelingen. We gebruiken nu tags en cijfercodes, maar wellicht kunnen we op termijn de sloten via een smartphone gaan openen. Dat is nog efficiënter voor onze medewerkers. Deze ontwikkelingen sluiten goed aan op ons continue streven naar vernieuwing. Enerzijds om te zorgen dat onze cliënten zich bij ons thuis voelen, anderzijds om te garanderen dat zorgmedewerkers zich 100 procent kunnen focussen op het bieden van goede, persoonlijke zorg.”

Meer referenties

CONTACT OPNEMEN